Blogg

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube, Google+

DSC 0023

”Mobilen – vår käraste ägodel”

En solig tisdagsmorgon den 20 juni, spenderade jag på Right Thing Uniteds kontor på Kungsgatan med att lyssna på en föreläsning om ”Mobilen – vår käraste ägodel”.

Under rubriken ”Kunskapsfrukost” delar de med sig intressant information av olika slag, några gånger under året.

Denna morgon var det Thomas Asserholt som var huvudtalare. Thomas har jobbat med mobil annonsering lika länge som det har funnits och är idag vice VD och partner på Keymobile.

Sarah Blank inleder

Först var det Sarah Blank, Mediastrateg från Right Thing United som inledde med att prata om lite statistik. Om hur sk tredje världen springer om oss med sina mobilfunktioner och användningsområden. 66 % i den delen av världen har mobil och det är fler som har mobil än en fungerande toalett! Det sätter lite perspektiv på tillvaron!

Statistik visar att av alla miljarder mobilanvändare så använder vi den 2617 per och dag i genomsnitt!!! Dvs man swipar, letar efter ngt, surfar eller t om ringer i den! Vi har den också så nära som 2 meter i från oss, inte längre bort än så och vi lägger ca 145 minuter per dag att använda den. Jösses! Vi som då inte känner att vi använder den sååå mycket kan ju börja fundera på hur många som använder den ännu mer per dag.
Personligen så lägger jag inte telefonen bredvid huvudkudden när jag sover, den ligger i ett annat rum. Jag bär inte med mig den ständigt, men, tyvärr måste jag inse att det blir mer tid på den per dag än jag egentligen vill. I takt med att jag har bra uppkopplingar där jag är, så surfar jag mer och mer. Dessvärre verkar många telefoner ha batterier som inte är helt nöjda med detta. Undrar hur många som har batteriproblem?

Det är i alla fall många som tycker att de inte klarar sig utan den, jag har några praktexemplar i min omgivning som jag skulle kunna benämna som NOMOFOBER. En klinisk benämning på de som uppfyller vissa kriterier på hur dåligt de mår när de inte har sin telefon i handen och hur det kan yttra sig.

90 % av alla som hänger på Facebook gör det i sin smartphone och så mycket som 95 % av alla som hänger på Aftonbladet gör det på samma ställe. Vi går från att använda vår vanliga dator till att göra allt på mobilen! Problemet är att många sajter missar att först göra sina sidor för mobilanvändare och sedan till övriga användare! ALLT på en sajt måste fungera i mobilen. Då gäller det att hitta kreativa lösningar på hur det går till.

Thomas Asserholt tog över och pratade mer statistik som han redovisade och mer intressant info.

En beteendeundersökning som de har gjort i sitt nätverk, under hösten 2016, visade en hel del intressanta siffror. Både sådant som man anade eller kände till men också en del ny, oväntad information. Inte så oväntat så var det mest kvinnor som använde sin mobil till att göra olika saker. Det var också stora skillnader i ålder, allmänt inte bara bland kvinnor.

73 % har köpt något via mobilen. 14 % av dem är över 45 år. 54 % under 45 köper ibland och 91 % har köpt någon enstaka gång.

De flesta anser nog att mobilannonsering är störande men det skiljer sig åt i grupperna och de yngre är inte lika störda som de äldre.

Annonser i mobilen upplevs som störande till en viss del av olika grupper av personer. 6% har klickat på annonser av misstag. Det kan upplevas som störande och jag har också gjort det några gånger, när man inte har koll på var pekaren befinner sig.

9 av 10 under 45 år köper något på nätet via mobilen och de över 45 kikar men gör sina köp antingen via sin hemdator eller live i butiken. Man räknar med att med fler mobilanpassade sidor blir det fler praktiska betallösningar och då kommer köpen att öka via mobilen.

Varför köper man inte på nätet?

Det var lite olika svar på det och i 4 nästan lika stora delar placerades dessa:
det är för krångligt
för liten skärm
osäkert
annat, här annat placerades t ex: ej råd att handla, inget behov, ej online.

Det går att rikta mobilkampanjer efter kön och hur många andra parametrar som helst. Man kan fråga sig hur nära behöver man gå?

Vad man använder sin telefon till, skiljer sig väldigt mellan åldersgrupperna.

Köp i mobilen visar sig inte vara någon skillnad mellan storstad och landsort. Det var en lite förvånande information. Jag tror att det beror på att de på landsbygden kan komma åt allting via mobilen och köper via nätet eftersom de troligen inte har tillgång till fysiska butiker som storstäder har. Att man köper via mobilen i storstäder kan bero på att man har sett något i en butik och inte kunnat bestämma sig, och slår till på nätet för att slippa gå tillbaka vid ett senare tillfälle, inte har tid att gå i butiker eller helt enkelt är lata…

Den yngre delen av deltagarna i undersökningen var ganska positiva till reklam i mobilen.

Hur annonserar man då, många är rätt trötta på spridda annonser!?

Tekniska funktioner som att tidsstyra, frekvensstyra, operatörsstyra, geostyra, väderstyra, mobiltillverkare, retargeting, A/B test och sekvensstyra gör att man kan rikta sina annonser in i minsta detalj! A/B test är olika annonser med samma budskap men lite olika utseende och sekvens är att visa olika annonser som en följetong till sin målgrupp. (Nästan som ICA-reklamen)

När är mobilannonsering positivt?
Aldrig – enligt de som är 45 år och över. När det är av intresse för mig – för de övriga, är det enkla svaret!

Då ska man veta att det är ca 5 % av mobilanvändarna som har installerat olika adblocks på mobilen. Det är betydligt fler som använder det på sina desktops-hemdatorer men inte så många som man skulle kunna tro.

Sedan berättade han om hur kreativ man kan vara i sina kampanjer – skaka telefonen så saker går sönder i bilden, göra en rundtur i 360°, luta telefonen och saker händer i bilden, layerscrollers, olika varianter på swipe mm. Möjligheterna är oändliga!

Keymobile som Thomas Asserholt arbetar med är framför allt aktiva med annonsering på mobilanpassade sajter och med annonsering i appar.

Avslutningsvis berättade han varför man ska annonsera i mobilen:

Det är hög räckvidd snabbt

Många tekniska styrningsmöjligheter

Möjligt att styra geografiskt

Stora möjligheter till kreativa, relevanta lösningar

Vår mest personliga kanal

Där är där ögonen är

Thomas sammanfattar det hela

Som avslutning, något som jag tar med mig och särskilt ska komma ihåg, är att de flesta som gör hemsidor, gör det först för datorer/desktop och sist för mobilanpassning. Det borde vara tvärtom, eftersom det bara blir fler mobilanvändare som gör mer saker med sin telefon och lämnar de klassiska datorerna. Dock – vill jag flika in – personer över 45 år vägrar envist att använda telefonerna till precis allt. De yngre använder telefonen mycket mer för det dagliga än de äldre. De äldre använder oftast telefonen för att göra undersökningar/leta men köpet görs sedan från dator eller rentav IRL i butik! Jag känner igen mig där men jag köper också via telefonen ibland. Jag tror att många i den äldre gruppen inte gör ALLT i mobilen, helt enkelt för att det är så smått och vi börjar få sämre syn! Kan det vara den stora anledningen? Behöver de smarta telefonerna växa ytterligare i storlek för att vi ska använda dem mer på det sättet? Då är vi ju snart uppe i storlek med plattor – de ser ju lite lustiga ut om man ska använda dem som telefon och glömt hörlurarna…

Och varför heter det fortfarande telefon? Man ringer ju knappt i dem längre… Lite att fundera över…

Kommentera gärna och dela!
(Solen lyste in genom fönstren på morgonen och gjorde att det var svårt att ta snygga bilder med mobilen…)

Relevanta länkar:
Keymobile –  företaget huvudföreläsaren arbetar på – en mobilannonsbyrå i Stockholm
Right Thing United – företaget som höll i frukosten – en kommunikations­byrå i Göteborg