Alla företag behöver Sociala Medier!
Sociala medier borde inte vara så svårt att förklara, men det är fantastiskt vilken variation det är på kunskaperna och intresset bland småföretagarna på olika nätverksträffar. Många har inte tid, på riktigt, för detta och andra inte intresserade alls och förstår inte nyttan med det. Det är väldigt synd eftersom jag är helt övertygad om att många av dem skulle definitivt få mer affärer om de syns mer där. Visst, man måste lägga lite tid på att bestämma vilken kanal, hur det ska se ut och vad som ska läggas ut, och när.
Jag behöver kanske bara en timma av företagarens tid för att komma fram till det nödvändigaste, sedan sätter jag mig och gör en eller ett par kanaler och visar företagaren. Är vi överens om detta går vi vidare med vad som ska läggas ut. Vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man använda en plan man redan har för vad man ska göra framöver. För en plan har väl de flesta? Man vet väl vad man ska göra framöver, nya varor, tjänster eller något man ska annonsera? Kanske ett event, en mässa eller liknande? Men tala om det för kunderna! Man måste ju försöka komma i kontakt med så många som möjligt!
Sociala medier är världens viktigaste skyltfönster för varumärke, tjänster och produkter!
Jag hämtade lite intressant statistik på nätet häromdagen och från http://www.internetstatistik.se/artiklar/sociala-medier-fortsatt-populara/
Där konstateras det att ”Facebook fortfarande är det sociala nätverk som dominerar i Sverige. Hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook enligt ny statistik från IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015”.
”I flera år har det spekulerats om när Facebook ska börja tappa sin dominerande ställning. Hittills har det inte skett utan andelen som är medlemmar på Facebook har ökat något för varje år och 2015 är inget undantag.
2012 var det 64 procent av internetanvändarna som någon gång besökte Facebook. Det steg sedan till 66 procent 2013, 68 procent 2014 och är nu uppe i 70 procent. Ökningen beror främst på att allt fler äldre har börjat besöka Facebook, vilket uppväger den minskande populariteten bland de unga (12-15 år).”
De sociala nätverkens popularitet i olika åldersgrupper
Den populäraste kanalen i alla åldersgrupper över 16 år är Facebook, därefter kommer Instagram.
I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats.
I övriga åldersgrupper ligger faktiskt LinkedIn på tredje plats.
Twitter verkar ha blivit lite omsprungen och kommer på fjärde plats i popularitet.
Lite att fundera över? Vilken ålder kan mina kunder tänkas ha?
Dessutom får man veta att sk ”gammelmedia” gör ”fritt fall”, och har gjort det ett tag. Att annonsera i tidningar är både dyrt och ”ute”, sociala medier är ”inne” och ganska billigt!
Detta var lite från den websidan, hela rapporten kommer att publiceras den 12 november och jag ska se till att få tag i den, helt klart!
Relaterade länkar:
Internetstatistik.se http://www.internetstatistik.se/artiklar/sociala-medier-fortsatt-populara/